Γιατί πέφτουν τα Boeing: Δήλωση Κούλογλου και ερώτηση στην Κομισιόν

Γιατί πέφτουν τα Boeing: Δήλωση Κούλογλου και ερώτηση στην Κομισιόν

Ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατέθεσε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Στέλιος Κούλογλου, σχετικά με τα θανατηφόρα αεροπορικά ατυχήματα με αεροπλάνα Boeing. Νέα στοιχεία που ήρθαν στην δημοσιότητα δείχνουν ότι και σε παλαιότερη περίπτωση πτώσης αεροσκάφους υπήρχαν μελέτες που έδειχναν ευθύνες του κατασκευαστή. Τις μελέτες αυτές η εταιρεία φαίνεται ότι είχε προσπαθήσει να τις εξαφανίσει, ενώ οι υπάλληλοί της παρουσιάζονται να γνώριζαν για τις κακοτεχνίες.

Με την ερώτησή του ο ευρωβουλευτής καλεί την Κομισιόν να απαντήσει εάν γνώριζε για τις μελέτες αυτές, αλλά και να δηλώσει τι μέτρα προτίθεται να πάρει για την προστασία των Ευρωπαίων ταξιδιωτών.

Ο Στέλιος Κούλογλου μετά την κατάθεση της ερώτησης προέβη στην ακόλουθη δήλωση:

«Δεν είναι ότι κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο των Boeing: χάρις στους μάρτυρες δημοσίου συμφέροντος και τους ερευνητές δημοσιογράφους  που συνεχίζουν τις αποκαλύψεις, ολόκληρο το σύστημα παραγωγής της εταιρείας είναι βαθύτατα προβληματικό και άκρως επικίνδυνο για την ασφάλεια των επιβατών.

Γνωρίζουμε σήμερα ότι τέσσερις μήνες πριν από την πρώτη συντριβή του Boeing 737 Max, ανώτατο στέλεχος της εταιρείας και σήμερα whistleblower, προειδοποιούσε ότι το νέο μοντέλο Max, που θα αντικαθιστούσε το παραδοσιακό 737,  δεν ήταν ασφαλές. Κατεστραμμένα μέρη, άχρηστα ή ανύπαρκτα εργαλεία και ελλιπείς οδηγίες απέτρεπαν την έγκαιρη κατασκευή των αεροπλάνων. Αλλά η διοίκηση πίεζε τους εργαζόμενους να τελειώνουν, παρά τις ελλείψεις προσωπικού. Οι εργαζόμενοι ήταν εξαντλημένοι και έκαναν λάθη, σε μια χαοτική αλυσίδα παραγωγής.  Στελέχη της εταιρείας ομολογούσαν ότι «για πρώτη φορά στη ζωή μου, λυπάμαι που το λέω, διστάζω να βάλω την οικογένειά μου σε ένα αεροπλάνο Boeing»!

Η Boeing ήταν περισσότερο επικεντρωμένη στην τήρηση των προθεσμιών παράδοσης των αεροσκαφών παρά στην ασφάλεια τους. Πρόκειται για συχνό σύμπτωμα του σύγχρονου καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής που δεν αφορά μόνο την ασφάλεια των αεροπλάνων, αλλά εδώ έχουμε κάτι παραπάνω: με την απορρύθμιση των κανόνων που έχει επιφέρει ο νεοφιλελευθερισμός στις ΗΠΑ και την ανεξέλεγκτη ενίσχυση της δύναμης των ιδιωτικών εταιρειών σε βάρος του δημοσίου, το τελευταίο έχει απωλέσει τις δυνατότητες ελέγχου. Στην περίπτωση των αεροπλάνων αλλά και των φαρμάκων ή των τροφών, τα αποτελέσματα είναι καταστροφικά.

Το θανατηφόρο σκάνδαλο των Boeing αποδεικνύει ότι η ‘αγορά’ δεν μπορεί να ελέγξει τον εαυτό της. Για να αποφεύγονται οι τραγωδίες, ο ρυθμιστικός ρόλος ενός ισχυρού και αδιάφθορου  δημοσίου είναι απαραίτητος».