Επενδυτικό ΒΟΟΜ από τα σούπερ μάρκετ

Επενδυτικό ΒΟΟΜ από τα σούπερ μάρκετ

Της Μαρία Σμιλίδου

ΒΟΧ Το πάγιο ενεργητικό των αλυσίδων σουπερμάρκετ στην Ελλάδα την τελευταία πενταετία και παρά τις όποιες αλλαγές έχουν πραγματοποιηθεί αυξήθηκε κατά περίπου 18%, κάτι που μεταφράζεται σε ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης περί το 3%.Το 2017 τα πάγια των αλυσίδων σουπερμάρκετ που δημοσιεύουν οικονομικές καταστάσεις ανήλθαν σε 3,8 δισ. ευρώ έναντι 3,3 δισ. ευρώ το 2012. Εξέλιξη σημαντική καθώς προσμετράταιως ψήφος εμπιστοσύνης για την ελληνική οικονομία.  

Σε ανταγωνισμό επενδύσεων επιδίδονται οι μεγάλες αλυσίδες του οργανωμένου λιανεμπορίου οι οποίες επεκτείνονται με ταχείς ρυθμούς τα τελευταία χρόνια διευρύνοντας την ψαλίδα με τους μικρότερους παίκτες του κλάδου. Σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, την τελευταία πενταετία ξεπέρασαν το 1,5 δις ευρώ οι επενδύσεις από τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ ενώ από το 2017 έχει καταγραφεί ανάκαμψη του τζίρου στον κλάδο για πρώτη φορά στα χρόνια της κρίσης κατά 1,6%. Η άνοδος συνεχίστηκε και την περσινή χρονιά η οποία επιβεβαίωσε τις εκτιμήσεις των εταιρειών μετρήσεων για αυξημένα έσοδα κατά 2,5 -3%. Οι πέντε ισχυροί παίκτες του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων (Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, MyMarket, Μασούτης και Lidl)οι οποίοι ελέγχουν πάνω από το 75% του συνολικού τζίρου ρίχνουν φρέσκο χρήμα σε επενδύσεις σε μια προσπάθεια να αποκτήσουν ανταγωνιστικό προτέρημα για την επόμενη ημέρα. Όπλα τους στη νέα εποχή είναι αφενός η επέκταση των δικτύων τους και αφετέρου η δυναμική είσοδός τους στο ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω  των e-shop. Οι πέντε ισχυροί του λιανεμπορίου ρίχνουν περισσότερα από 300 εκατομμύρια σε επενδύσεις εντός του 2019 ενώ  σε επιτάχυνση επενδύσεων οδηγείται ηMETROAEBE για την επόμενη τριετία. Ο Αριστοτέλης Παντελιάδης των MyMarketάνοιξε πρώτος τα χαρτιά του για το πρότζεκτ της επόμενης διετίας. Για το διάστημα 2020 -2022 σχεδιάζονται επενδύσεις 100 εκατομμυρίων με στόχο τη την επέκταση καταστημάτων και κέντρων διανομήςαλλάκυρίως για την εισαγωγή νέων τεχνολογιών.  

Τα τρέχοντα επενδυτικά πακέτα 

Η Σκλαβενίτης καταλαμβάνοντας ηγέτιδα θέση στον ανταγωνισμό του λιανεμπορίου τροφίμων  με τζίρο του ομίλου που ξεπερνά σύμφωνα με εκτιμήσεις τα 3 δισ. ευρώ για το 2018, τρέχει το επενδυτικό πλάνο του 2019 το οποίο περιλαμβάνει επενδύσεις 75 εκατ. ευρώ.  Τα χρήματα κατευθύνονται στην ανακαίνιση των τελευταίων 100 καταστημάτων του δικτύου της πρώην Μαρινόπουλος σε Ελλάδα και Κύπρο αλλά και στην δημιουργία e-shop με τη δημιουργία deliverycenters η οποία τοποθετείται στα τέλη του έτους. Οι πωλήσεις της βασικής εταιρείας Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης (ΕΥΣ) πέρυσι διαμορφώθηκαν στα 2,4 δισ. ευρώ έναντι 2,05 δισ. ευρώ το 2017 -των τότε δύο εταιρειών, της ΕΥΣ και της Ι. & Σ. Σκλαβενίτης, προτού συγχωνευτούν-. Σε επίπεδο ομίλου η ΕΥΣ περιλαμβάνει στη χρήση 2018 και τις δραστηριότητες της ΤheMart(συμμετοχή 70%) και της Χαλκιαδάκης (60%).

Βασιλόπουλος

Η ΑΒ Βασιλόπουλος (της πολυεθνικής Delhaize)η οποία αποτελεί τον έτερο μεγάλο παίκτη και βασικό ανταγωνιστή της Σκλαβενίτης , έχει εστιάσει στις πυκνοκατοικημένες περιοχές της Αθήνας και μέσω των convenience stores επιχειρεί να αποσπάσει τζίρο της τάξης των 250 εκατ. ευρώ. Το 2018 έκλεισε ε τζίρο πάνω από 2 δισ. ευρώ και κερδοφορία σε υψηλά επίπεδα. Η ΑΒ επωφελήθηκε τα μέγιστα από την ελεύθερη πτώση της Μαρινόπουλος το 2016 καθώς υπήρξε η αλυσίδα που «μάζεψε όλο το χαρτί». Τρία χρόνια και ενώ το σκηνικό στον κλάδο έχει πλήρως αναδιαταχθεί ένα από τα μεγάλα στοιχήματα της διοίκησης είναι να καταφέρει να συγκρατήσει το 40% του κύκλου εργασιών από το καταναλωτικό κοινό της Μαρινόπουλος, ποσοστό που μεταφράζεται περί τα 80 εκατ. ευρώ. Kατά το τρέχον έτος ο όμιλος έχει πλάνο επενδύσεων ύψους 60 εκατ. ευρώ με σχεδιασμό δημιουργίας άνω των 500 νέων θέσεων εργασίας, ενισχύοντας έτι περαιτέρω το προσωπικό που αριθμεί 14.000 εργαζόμενους. Όπως  ανακοίνωσε η νέα διοίκηση της εταιρείας δια στόματος του διευθύνοντος συμβούλου Παναγιώτη Σταύρου, ¨¨ η ΑΒ Βασιλόπουλος θέλει να φτάσει ξανά στην κορυφήκαι  να ξαναγίνει και του πουλιού το γάλα». 

My Μarket

Αν το 2018  ήταν η χρονιά κατά την οποία η οικογένεια Παντελιάδη ολοκλήρωσε επιτυχώς το τριετές πλάνο ενοποίησης με την «Βερόπουλος» , το τρέχον έτος μπορεί να θεωρηθεί ως μια νέα εκκίνηση επενδυτικών σχεδίων του ομίλου. Για το 2019 το επενδυτικό πλάνο της MetroAEBE θα ανέλθει σε 40 εκατ. ευρώ καθώς έχει προγραμματιστεί να ανοίξουν οκτώ νέα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα σε συνδυασμό με εκτενές πλάνο ανακαινίσεων σε καταστήματα My Μarket και κέντρα διανομής. Προς το τέλος του χρόνου αναμένεται να εγκαινιαστεί και το πρώτο κατάστημα χονδρικής στη Λεμεσό της Κύπρου, το οποίο αποτελεί το πρώτο κατάστημα cash&carry που θα λειτουργήσει στο νησί της Αφροδίτης. Στο μεταξύ οι αυτοματοποιημένες υπηρεσίες συνδυαστικά με την προσωποποιημένη εξυπηρέτηση που βελτιώνει την εμπειρία του πελάτη έχουν κάνει ήδη  το ντεμπούτο  τους σε ορισμένα καταστήματα της αλυσίδας “MyMarket”. Πρόκειται για τις διαδραστικές οθόνες που έχουν τοποθετηθεί πιλοτικά εδώ και έναν χρόνο στις οποίες ο πελάτης μπορεί να αντλήσει πληροφόρηση για προϊόντα, να εκδώσει εκπτωτικά κουπόνια, να πάρει μέρος σε διαγωνισμούς και να παίξει παιχνίδια γνώσεων σχετικά με τα προϊόντα. Το πρόγραμμα αυτό κρίθηκε επιτυχημένο και πλέον επεκτείνεται  σε περισσότερα καταστήματα. Το νέο επενδυτικό πρότζεκτ  έρχεται σε συνέχεια μιας δύσκολης τετραετίας κατά την οποία έπεσαν 175 εκατ. ευρώ .

Μασούτης

Η βορειοελλαδίτικη Μασούτης για το 2019, έχει στο πλάνο της τουλάχιστον 10 ακόμη νέα καταστήματα στην Αττική ενώ αναζητά κατάλληλους χώρους για 3-4 υπερ-μάρκετ που θα ξεπερνούν τα 2.000 τ.μ. στο conceptGrand Μασούτης. Επίσης, τα πλάνα της περιλαμβάνουν και τη δημιουργία καταστημάτων Cash & Carry στην Αττική, με τους ανθρώπους της να βρίσκονται εδώ και καιρό σε ενεργό αναζήτηση σχετικών χώρων. Η Μασούτης διαθέτει ήδη 330 σημεία πώλησης. Ο τζίρος της διαμορφώθηκε περίπου στα 720 εκατ. ευρώ το 2018 από 761 εκατ. το 2017 χωρίς να υπολογίζονται όμως τα καταστήματα της Προμηθευτικής , εξαγορά μέσω της οποίας αναπτύσσεται τάχιστα στην πρωτεύουσα. Ο στόχος για την Μασούτης είναι το 2020 ο τζίρος της να αγγίζει το 1 δισ. ευρώ.

Lidl

Και για την γερμανική αλυσίδα Lidl το 2018, σύμφωνα με πληροφορίες καθώς δεν δημοσιεύει τους ισολογισμούς της, έκλεισε ανοδικά. Συνολικά οι επενδύσεις της LidlHellas φέτος εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 120 εκατ. ευρώ και θα περιλαμβάνουν το άνοιγμα πέντε νέων καταστημάτων, την πλήρη ανακαίνιση και επέκταση επτά υπαρχόντων, την ολοκλήρωση του πλάνου εγκατάστασης φούρνου σε όλα τα καταστήματα του δικτύου και την επέκταση των αποθηκευτικών της χώρων. Στην περίπτωση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, βασικό καύσιμο για την άνοδο που καταγράφουν οι πωλήσεις τα τελευταία χρόνια είναι  η πρακτική  των προσφορών που λειτουργούν ως σημαντικό δέλεαρ για τους καταναλωτές. Μια πρακτική η οποία προκαλεί έντονο προβληματισμό στις διοικήσεις καθώς περιορίζει τις κερδοφορίες , ωστόσο δεν έχει ακόμη βρεθεί το αντίδοτο που θα κρατήσει υψηλά τους κύκλους εργασιών καθώς οι καταναλωτές γυρνούν την πλάτη σε όσους χαμηλώνουν των πήχη των προωθητικών ενεργειών.

On line ανταγωνισμός

Οι  σύγχρονες τεχνολογίες και τα ψηφιακά κανάλια επικοινωνίας και πωλήσεων είναι το μεγάλο στοίχημα για τους  «big 5»  του λιανεμπορίου τροφίμων , οι οποίοι κατευθύνουν σημαντικά ποσά για την εξαγορά ή  την δημιουργία eshops. Μια αγορά η οποία μπορεί να καταλαμβάνει μόνο το 1%  από τον συνολικό τζίρο ωστόσο την επόμενη δεκαετία είναι σίγουρο ότι  θα κυριαρχήσει στην προτίμηση των καταναλωτών. Άλλωστε τα δείγματα που έχει δώσει το διαδικτυακό εμπόριο είναι εξόχως ενθαρρυντικά καθώς σε άλλες χώρες του πλανήτη όπως η Κίνα οι τζίροι αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη της τάξης των τρισεκατομμυρίων. Στη χώρα μας σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της εταιρείας ερευνών ConvertGroup, ο κύκλος εργασιών των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ το 2018 σημείωσε αύξηση 47,5% φτάνοντας τα 28,5 εκατ. ευρώ (εξαιρουμένου του ΦΠΑ). Τα δυναμικά target group καταναλωτών  θέτουν ήδη  τα θεμέλια του ανταγωνισμού ενώ ο τζίρος της online αγοράς σούπερ μάρκετ είναι το μεγάλο στοίχημα για τις διοικήσεις  των αλυσίδων σούπερ μαρκετ οι οποίες προτίθενται να επενδύσουν σημαντικά  πακέτα στο κανάλι των διαδικτυακών πωλήσεων προκειμένου να είναι καλά τοποθετημένες σε μια αγορά που εξελίσσεται με βάση τις νέες καταναλωτικές συνθήκες.

Το προφίλ του e-shopper

Νέοι οικογενειάρχες με μικρά παιδιά, νεαρά ζευγάρια ή εργένηδες που ζουν στα μεγάλα αστικά κέντρα, είναι οι φανατικοί e-shoppers οι οποίοι διακρίνονται  στο κυνήγι των προσφορών και των εκπτώσεων. Σύμφωνα με έρευνα της ConvertGroup η αξία της μέσης αγοράς στα ελληνικά ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ φτάνει στα 88,6 ευρώ (με ΦΠΑ) . Προτιμητέα κατηγορία προιόντων είναι  τα τρόφιμα κατά 65% και το υπόλοιπο 35% αφορά αγορές άλλου είδους προιόντων με κυρίαρχες υποκατηγορίες τα προϊόντα καθαρισμού σπιτιού (17%), τον καφέ , τα είδη πρωινού (12%), τα είδη υγιεινής βρεφών – πάνες και μωρομάντιλα(11%), και τα ποτά, αλκοολούχα και μη (11%). Από την πλευρά τους οι χρήστες των ηλεκτρονικών καταστημάτων σούπερ μάρκετ εκφράζουν παράπονα για την ταχύτητα παράδοσης των παραγγελιών και επιπλέον επιζητούν ακόμη πιο απλοποιημένες πλατφόρμες παραγγελιών με στόχευση την εξοικονόμηση περισσότερου χρόνου κατά την εκτέλεση της παραγγελίας. 

Τα  δυνατά e-shops

Στην online αγορά, κατέχουν σημαντική θέση δύο πλατφόρμες πώλησης ειδών σούπερ μάρκετ: το e-fresh.gr, με ιδρύτρια την Ζήνα Μαυροειδή, και το caremarket.gr στο διοικητικό σχήμα του οποίου μετέχουν ο Γιάννης Χήτος (Green Cola) μαζί με γνωστά ονόματα του λιανεμπορίου  όπως αυτό του Βασίλη Στασινούλια, πρώην CEO της Carrefour, και του Βασίλη Ανδρικόπουλου (στέλεχος σε θέσεις Οικονομικής και Γενικής Διεύθυνσης σε εταιρείες καταναλωτικών αγαθών). Στην εν λόγω αγορά, μεταξύ των υφιστάμενων αλυσίδων  του λιανεμπορίου , έναν γύρο μπροστά βρίσκονται η ΑΒ Βασιλόπουλος, η ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ. Ήταν πριν από δέκα χρόνια όταν η ΑΒ Βασιλόπουλος είχε διακρίνει την ευκαιρία του ηλεκτρονικού εμπορίου όταν και για πρώτη φορά επιχείρησε να ανοίξει κανάλι διαδικτυακών πωλήσεων. Σήμερα το ΑΒ Click2Shop  θεωρείται από τους leaders του χώρου. Διορατική αποδείχθηκε και η κίνηση του Αριστοτέλη Παντελιάδηνα προχωρήσει στην εξαγορά της πλατφόρμας welovesupermarket.gr των αδελφών Διονύση και Γιώργου Ζήβα, που από το 2011 είχε εδραιωθεί με σημαντικά μερίδια στην αγορά. Η πλατφόρμα αφού μετονομάστηκε σε eshopmymarket αποτελεί το ηλεκτρονικό κατάστημα της γνωστής αλυσίδας.