Νομοσχέδιο για Υδατοδρόμια: Ψήφιση, ελπίδες και μια τρικλοποδιά

Νομοσχέδιο για Υδατοδρόμια: Ψήφιση, ελπίδες και μια τρικλοποδιά

Του Γιώργου Αλεξάκη

Άλλο ένα νομοθέτημα για τα υδατοδρόμια ψηφίστηκε στη Βουλή αντικαθιστώντας τον προηγούμενο νόμο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και του τότε αρμόδιου υπουργού Χρήστου Σπίρτζη. Με παρεμβάσεις που εστιάζονται σε δυο σημεία, τις απλοποιήσεις στις διαδικασίες έγκρισης των Μελετών Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και του ανοίγματος της παραχώρησης αδειών λειτουργίας σε ιδιωτικούς φορείς ο νέος νόμος φιλοδοξεί να αποτελέσει τη βάση για την ανάπτυξη ενός τρόπου μεταφοράς πολύ φιλικού στο περιβάλλον αλλά κα στη φυσιογνωμία της χώρας, ειδικά σε μια περίοδο που η νησιωτικότητα αποτελεί σημείο αιχμής της εθνικής στρατηγικής.

«Κάνουμε έτσι μια νέα αρχή σε έναν χώρο που πιστεύουμε ότι μπορεί να συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της χώρας μας» δήλωσε χθες ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, σε ένα τομέα που όπως επισήμανε «θα εμπλουτίσει το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας,  θα εξυπηρετήσει την καλύτερη διασύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με προορισμούς απομακρυσμένους -και όχι μόνο και θα αναζωπυρώσει το επενδυτικό ενδιαφέρον».

Αναλυτικά η νέα ρύθμιση προβλέπει:

– Αλλαγές στις διαδικασίες ίδρυσης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης των υδατοδρομίων, ώστε να θεσπιστεί ένα ασφαλές και ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο, που να ευνοεί την ανάπτυξή τους.

-Παρέχει τη δυνατότητα αδειοδότησης σε δύο στάδια δηλαδή τη χορήγηση «αδείας ίδρυσης» και «αδείας λειτουργίας», είτε από κοινού είτε διακριτά.

-Δίνει τη δυνατότητα χορήγησης «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου όχι μόνο σε δημόσιο φορέα, αλλά και σε ιδιωτικό φορέα.

-Επιτρέπει τη χορήγηση «άδειας ίδρυσης» υδατοδρομίου χωρίς την απαίτηση επιθεώρησης, ώστε οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές να προβούν σε όλες τις προβλεπόμενες ενέργειες, που όταν τις ολοκληρώσουν θα τους χορηγηθεί «άδεια λειτουργίας».

-Διευρύνεται το πλαίσιο χορήγησης άδειας υδατοδρομίου, τόσο σε τουριστικούς λιμένες, δηλαδή μαρίνες, αγκυροβόλια κ.λπ., όσο και σε Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης, καθώς και σε σύνθετα τουριστικά καταλύματα.

-Δίνεται η δυνατότητα εκπαίδευσης του προσωπικού λειτουργίας του υδατοδρομίου, όχι μόνο από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, αλλά κι από άλλους πιστοποιημένους φορείς του εσωτερικού ή εξωτερικού.

-Συγκροτείται ολιγομελής Επιτροπή Υδατοδρομίων, η οποία θα είναι επιφορτισμένη με τις επιθεωρήσεις  τους.

Μιλώντας ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Κεφαλογιάννης ανέφερε ότι με τι αλλαγές πλέον πχ ο ΟΛΠ και ο ΟΛΘ, αλλά και  φορείς που «τρέχουν» ιδιωτικές μαρίνες μπορούν να ιδρύσουν υδατοδρόμια  Ο κ. Κεφαλογιάννης έδωσε επίσης και ένα απτό παράδειγμα απλοποίησης των διαδικασιών λέγοντας ότι η αλλαγή του θεσμικού πλαισίου απαιτεί πλέον λιγότερα δικαιολογητικά τόσο στο στάδιο ίδρυσης όσο και στο στάδιο λειτουργίας, με μείωση των υπουργικών αποφάσεων κατά 50%, από δέκα σε πέντε.

«Είμαστε στην ευχάριστη θέση να σας ανακοινώσω ότι τα σχέδια αυτών των αποφάσεων είναι έτοιμα. Υπολογίζουμε ότι σε διάστημα το ενός μήνα από την ψήφιση του νόμου οι αποφάσεις αυτές θα έχουν πάρει ΦΕΚ».

Η τρικλοποδιά

Ωστόσο  στο όλο φιλόδοξο και συνάμα χρονίζον θέμα των υδατοδρομίων υπάρχει και μια «τρικλοποδιά» που εμποδίζει την άμεση ανάπτυξη του νέου αυτού μεταφορικού μέσου και καθιστά το νέο νομοθέτημα ελάχιστα «πιο προχωρημένο» σε σχέση με το προηγούμενο. Ο λόγος για δυο ρυθμίσεις που θα μπορούσαν να απογειώσουν κυριολεκτικά τα υδροπλάνα.

–          Πρώτον επιβάλλεται έκδοση ΚΥΑ για την εγκατάσταση των υδατοδρομίων σε λιμάνια που δεν έχουν Όρους Δόμησης. Αν σημειώσει κανείς ότι η πλειοψηφία των λιμένων δεν έχουν όρους δόμησης τότε η εγκατάσταση ενός…. Container ή ISOBOX που συνήθως είναι οι τερματικοί σταθμοί υδατοδρομίων θα πρέπει να περνούν από …. 40 κύματα λόγω της απαίτησης ύπαρξης ΚΥΑ.

–          Δεύτερον δεν επιτράπηκε με το νέο νόμο η δυνατότητα πτήσεων από υδάτινο πεδίο σε υδάτινο πεδίο. Δηλαδή από περιοχή που έχει οριοθετηθεί ως κατάλληλη στη θάλασσα για προσ – νήωση σε άλλη αντίστοιχη περιοχή. Αντίθετα υποχρεούται ο πάροχος της υπηρεσίας να έχει ξεκινήσει ή να καταλήγει σε αεροδρόμιο ή υδατοδρόμιο  εφόσον χρησιμοποιεί υδάτινο πεδίο. Έτσι όμως δημιουργείται ένα σημαντικό πρόσκομμα στην ανάπτυξη της νέας αυτής μεταφοράς καθώς δεν υπάρχουν υδατοδρόμια πέρα από τρια αδειοδοτημένα ενώ σε πολλά αεροδρόμια νησιών το καλοκαίρι οι χρονοθυρίδες (slots) είναι δυσεύρετες ειδικά για μικρά αεροπλάνα.

Το ενδιαφέρον είναι ότι σύμφωνα με πληροφορίες παρά το ότι υπήρχαν αυτές οι ρυθμίσεις ως προτάσεις τελικά μπήκε «φρένο»  την τελευταία στιγμή.