Πλήγμα ο νέος ΦΠΑ για τα νησιά- δεσμεύσεις για αντισταθμιστικά

Πλήγμα ο νέος ΦΠΑ για τα νησιά- δεσμεύσεις για αντισταθμιστικά

Σημαντικό πλήγμα αναμένεται να δεχθούν οι κάτοικοι των ακριτικών νησιών με την αύξηση του ΦΠΑ κατά 45%, σύμφωνα με τις επιταγές του κουαρτέτου, που θεωρεί ότι μέσω άλλων δράσεων και όχι των εν λόγω συντελεστών θα πρέπει να υποστηρίζονται οι νησιώτες. Έτσι, παρά την προσπάθεια της κυβέρνησης τελικά το μόνο που έγινε εφικτό από τους θεσμούς ήταν για 6 μήνες τα 5 μεγάλα νησιά (Λέσβος, Χίος, Σάμος, Κως και Λέρος) να διατηρήσουν τους παλιούς συντελεστές. Αλλά από την 1η Ιουλίου 2018. Ουσιαστικά, εν μέσω τουριστικής περιόδου, θα πρέπει να περάσουν κι αυτά στους εθνικούς συντελεστές. Νωρίτερα  την 1η Ιανουαρίου από 2018 οι κάτοικοι των ακριτικών νησιών του βορειοανατολικού Αιγαίου και των Δωδεκανήσων, δηλαδή, της Λήμνου, της Ικαρίας, της Καλύμνου, της Πάτμου, της Κάσου, των Φούρνων, του Άη Στράτη και της Νισύρου θα δουν τους αυξημένους συντελεστές. Όμως και στα μικρότερα, όπως η Θύμαινα,  ο Άγιος Μηνάς, το Φαρμακονήσι, η Σαριά (οι μισοί εκεί είναι επιστήμονες που μελετούν την ζωή της άγριας φώκιας), η Τήλος, η Σύμη, η Νίσυρο, οι Λειψοί, οι Αρκιοί, η Ψέριμος, το Αγαθονήσι, τα Λέβηθα, το Καστελόριζο (ή Μεγίστη), το Γυαλί, η Κίναρος, η Τέλενδος, η Χάλκη, τα Ψαρά, οι Οινούσσες και  η Αστυπάλαια, οι συντελεστές μπαίνουν άμεσα από την αυγή του νέου έτους.

Ωστόσο, ειδικά για τους κατοίκους των μικρότερων νησιών αναμένεται να δοθεί ένα ακόμα εφάπαξ έκτακτο βοήθημα από το υπερπλεόνασμα λιτότητας των προηγούμενων 11 μηνών. Συνολικά, όμως, η αύξηση του ΦΠΑ αναμένεται να επιφέρει σειρά ανατιμήσεων με αποτέλεσμα να δουν ένα  τουλάχιστον 5% να κάνει φτερά από το ετήσιο εισόδημά τους. Είναι ενδεικτικό ότι πχ ένα λίτρο αμόλυβδη βενζίνη που πωλείται σήμερα σε ένα νησί στην περιοχή του έναντι 1,8 ευρώ, από 1ης Ιανουαρίου θα εκτοξευθεί στα 1,9 ευρώ, λόγω της αύξησης του ΦΠΑ από 17% σε 24%.

Επιπλέον ως αντιστάθμισμα το υπουργείο Ναυτιλίας εξετάζει την κατίσχυση του «μεταφορικού ισοδυνάμου» για τις μεταφορές στη νησιωτική χώρα. Δηλαδή η κυβέρνηση θα υπολογίσει και θα αντισταθμίσει την διαφορά κόστους που έχουν οι μεταφορές στα νησιά, σε σχέση με τις χερσαίες μεταφορές. Μόνο που το βασικό αίτημα των ακτοπλόων που έχει να κάνει με το «μεταφορικό ισοδύναμο» είναι η μείωση του ΦΠΑ στις μεταφορές που είναι στο 24% κλπ. Ένας τρόπος ενίσχυσης των νησιωτών, που εξετάζεται είναι να δοθεί η δυνατότητα   να περιλαμβάνουν και τα ακτοπλοϊκά τους έξοδα στις δαπάνες που ζητάει η εφορία.

Οι αλλαγές στους συντελεστές         

Μέσα από τα νέα δεδομένα αναμένεται να υπάρξει αύξηση σε μια σειρά προϊόντα. Π.χ.

α) θα αυξηθεί από 4% σε 6% ο συντελεστής ΦΠΑ για τα φάρμακα, τα παιδικά εμβόλια, τα βιβλία, τα περιοδικά και τις εφημερίδες. Από την αύξηση του συγκεκριμένου συντελεστή αναμένεται να προκύψουν αυξήσεις 1,5% στις τιμές των προϊόντων αυτών.

β) θα αυξηθεί από 9% σε 13% ο συντελεστής ΦΠΑ για τα βασικά είδη διατροφής, τους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, ύδρευσης, τις υπηρεσίες διαμονής σε ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα. Εξαιτίας της αύξησης του συγκεκριμένου συντελεστή, τα παραπάνω είδη θα ανατιμηθούν κατά 3,7%-4%.

γ) θα αυξηθεί από 17% σε 24% ο συντελεστής ΦΠΑ για τις υπόλοιπες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών, όπως νεόδμητα κτίσματα (πλην πρώτης κατοικίας), αυτοκίνητα, δίκυκλα, φορτηγά, λεωφορεία και λοιπά οχήματα, καύσιμα (βενζίνη, πετρέλαιο, υγραέριο κ.λπ.), τσιγάρα και λοιπά προϊόντα καπνού, οινοπνευματώδη ποτά, τέλη σταθερής και κινητής τηλεφωνίας. Συνέπεια της αύξησης του συντελεστή θα είναι να σημειωθούν ανατιμήσεις τουλάχιστον 6% στα παραπάνω προϊόντα και στις παραπάνω υπηρεσίες.

Επίπτωση στον τουρισμό

Πλήγμα θα δεχτεί ένα τμήμα του ξενοδοχειακού κλάδου και από την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά. Όπως επισημαίνει σε επιστολή της προς τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ), η εφαρμογή μειωμένων συντελεστών στα νησιά αποτελεί άσκηση δικαιώματος της χώρας μας που προβλέπεται ρητά από ευρωπαϊκή οδηγία (2006/112 ΕΚ) και συνιστά ανταγωνιστικό ισοδύναμο απέναντι στα μειονεκτήματα που δημιουργεί η εδαφική ασυνέχεια, αποτελεί παράγοντα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του νησιωτικού τουριστικού προϊόντος και – το κυριότερο- συμβάλλει ση- μαντικά στην προσπάθεια παραμονής των κατοίκων στα νησιά.

Όπως προέκυψε και από επίσημα στοιχεία, η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στις δύο πρώτες ομάδες νησιών δεν επέφερε μέχρι σήμερα κα- νένα ουσιαστικό δημοσιονομικό όφελος. Είναι αντικειμενικά βέβαιο πως αντίστοιχα αρνητικά αποτελέσματα θα προκαλέσει τυχόν κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ και στα υπόλοιπα 32 νησιά. Δεν πρέπει, μάλιστα, να λησμονούμε πως στα ανωτέρω νησιά περιλαμβάνον-ται και αυτά που έχουν πληγεί από το προσφυγικό, προσθέτει η ΠΟΞ. Η απόφαση για επ’ αόριστον αναστολή της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα υπόλοιπα 32 νησιά είναι απόλυτα επιβεβλημένη. Παράλληλα, όμως, θα πρέπει να αποτελέσει και το πρώτο βήμα στην προσπάθεια αφενός να μειωθούν οριζόντια οι συντελεστές ΦΠΑ στα επίπεδα του ανταγωνισμού και αφετέρου να επαναφερθούν – επεκταθούν οι μειωμένοι συντελεστές και στα υπόλοιπα νησιά, καταλήγει η επιστολή, που υπογράφουν ο νέος πρόεδρος της ΠΟΞ Γρηγόρης Τάσιος και ο επίσης νέος γ.γ. Κωνσταντίνος Χατζηκωνσταντίνου.

Στο μεταξύ, όπως πρόσφατα, σημείωσε, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Ρέτσος, η υπέρμετρη φορολογία θα απασχολήσει και το 2018 τον ελληνικό τουρισμό. Όπως εκτίμησε, η επιβάρυνση από το τέλος διανυκτέρευσης για τις επιχειρήσεις θα ανέρχεται σε 6%, που θα προστίθεται στα υπόλοιπα φορολογικά βάρη. Μάλιστα, τόνισε ότι η επιβολή αυτή του φόρου δεν θα βοηθήσει στα έσοδα του κράτους.

Πηγή: reporter.gr