Του Μανώλη Όθωνα*
Ας υποθέσουμε ότι αυτή τη φορά « δεν έπεφταν έξω» όπως ομολόγησε ότι συνέβη το καλοκαίρι ο, λαλίστατος των λαλίστατων, υπουργός τους. Και ότι πράγματι, όπως – πάντα πομπωδώς – μας είχε ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός στο 8ο (;) διάγγελμα του, οι δείκτες είχαν δραστικά μειωθεί και επέτρεπαν το άνοιγμα της χώρας στις 2 Δεκεμβρίου.
“Επείγει να παρέμβουμε διορθωτικά στα προβλήματα διαχείρισης της εν εξελίξει υγειονομικής κρίσης αλλά και των οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων της. Διαφορετικά απλά θα μετράμε μέχρι τότε απώλειες (σε ζωές, δουλειές, θέσεις εργασίας) περιμένοντας το εμβόλιο”
Στη συνέχεια ας θέσουμε ενδεικτικά 3 ερωτήματα με προφανείς απαντήσεις.
- Σε ποια σχολεία θα πήγαιναν τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί; Η προφανής απάντηση είναι ότι παιδιά και εκπαιδευτικοί θα συνωστιζόταν με τον ίδιο τρόπο, στις ίδιες τάξεις. Αφού στον ένα μήνα που μεσολάβησε καμία ενέργεια δεν έγινε για αναζήτηση επιπλέον χώρων και εκπαιδευτικών. Μήπως έστω άκουσαν την πρόταση μας και επεξεργάστηκαν ένα εναλλακτικό σχέδιο προσαρμογής του αναλυτικού προγράμματος και της διδακτέας ύλης που θα επιτρέπει την παράλληλη εκ περιτροπής προσέλευση των μαθητών όπως έγινε τον περασμένο Μάιο έως τον Ιούνιο; Εξαιρετικά απίθανο….
- Σε ποια Μέσα Μαζικής Μεταφοράς θα έμπαινε ο κόσμος να πάει στη δουλειά του; Και εδώ η απάντηση είναι προφανής. Στα ίδια, στοιβαγμένοι ένας πάνω στον άλλο. Ο διαγωνισμός για την προμήθεια ανταλλακτικών για την επισκευή και συντήρηση των ακινητοποιημένων οχημάτων, όπως και η προκήρυξη για πρόσληψη οδηγών και τεχνικών έγινε μόλις στις αρχές Νοεμβρίου. Αυτό σημαίνει ότι στην καλύτερη (ταχύτερη) περίπτωση, ότι νέα οχήματα θα βγουν στο δρόμο το νωρίτερο αρχές Φεβρουαρίου. Και μέχρι τότε; Για να μην τους αδικούμε έσπευσαν πριν την νέα καραντίνα να χρυσομισθώσουν κάποια λίγα λεωφορεία από τα ΚΤΕΛ χωρίς παράθυρα(!) σε εποχές που αερισμός των οχημάτων είναι ζήτημα ζωής. Δεν τους πέρασε από το μυαλό να βάλουν κάτω ΟΑΣΑ και ΚΕΔΕ και να επιχειρήσουν μια συνέργεια και συντονισμό για αξιοποίηση και κοινό σχεδιασμό των αστικών και δημοτικών συγκοινωνιών στην Αττική και Θεσσαλονίκη αλλά και την προσωρινή διάθεση οχημάτων από πρωτεύουσες νομών που δεν έχουν έξαρση της διασποράς. Ούτε βέβαια συγκινήθηκαν όταν τους το προτείναμε εδώ και πάνω από ένα μήνα.
- Σε ποιο οργανωμένο και λειτουργικό δίκτυο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ) και σε τι δυνατότητες μαζικών τεστ και ποια αξιόπιστη διαδικασία ιχνηλάτησης, θα στηριζόταν ένα ασφαλές άνοιγμα; Το κρίσιμο τρίπτυχο, τεστ – φροντίδα και απομόνωση θετικών κρουσμάτων – ιχνηλάτηση, δεν λειτουργεί χωρίς μαζικά συνταγογραφούμενα τεστ. Ούτε βέβαια με το υποτυπώδες δίκτυο ΠΦΥ που μόνο πιλοτικά και σε ελάχιστες περιοχές κατάφεραν να στήσουν, παρότι θεωρητικά συμφώνησαν και υιοθέτησαν την αντίστοιχη πρόταση μας τον περασμένο Μάρτιο.
Αν αυτά τα ερωτήματα, όπως και πολλά άλλα, έχουν αυτές τις προφανείς απαντήσεις τότε είναι εξίσου προφανές ότι όταν τελειώσει και αυτή η καραντίνα, θα μετράμε μέρες μέχρι την επόμενη. Για αυτό μιλάνε για καραντίνα – ακορντεόν, γι’ αυτό το πάνε από εβδομάδα σε εβδομάδα και από μέρα σε μέρα. Και για αυτό όλη η συζήτηση κατευθύνεται στην ανοσία μέσω του εμβολιασμού. Παραλείποντας όμως ότι μέχρι τότε μεσολαβούν τουλάχιστον 6-7 μήνες. Και ότι, έστω και τώρα, επείγει να παρέμβουμε διορθωτικά στα προβλήματα διαχείρισης της εν εξελίξει υγειονομικής κρίσης αλλά και των οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων της. Διαφορετικά απλά θα μετράμε μέχρι τότε απώλειες (σε ζωές, δουλειές, θέσεις εργασίας) περιμένοντας το εμβόλιο.
*Μανώλης Όθωνας Μέλος Π.Σ του ΚΙΝΗΜΑΤΟΣ ΑΛΛΑΓΗΣ
Οι απόψεις που δημοσιεύονται στο politicalbank.gr είναι προσωπικές και εκφράζουν τον συγγραφέα.