Έρχονται νομοθετικές πρωτοβουλίες, προγράμματα εκπαίδευσης και ΕΣΠΑ
Στην ανάγκη θωράκισης της λειτουργίας των παραδοσιακών ναυπηγείων της χώρας, με άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων τους και της εξέλιξής τους προκειμένου να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες, αναφέρθηκαν στην πλειονότητά τους οι συμμετέχοντες στην Ημερίδα Διαβούλευσης που οργάνωσε το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διπλωματούχων Ναυπηγών Μηχανικών Ελλάδας και τον Πανελλήνιο Σύλλογο Ναυπηγείων – Ταρσανάδων (ΠΑ.Σ.ΝΑ.ΤΑ) την Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου, με παρουσία πλήθους φορέων, εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης κλπ.
Κατά την έναρξη των εργασιών ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Γιώργος Στασινός ανέδειξε τη σημασία της βιωσιμότητας των καρνάγιων και έκανε λόγο για ζήτημα εθνικής σημασίας, ενώ ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης έκανε γνωστό ότι μπαίνει στο ΕΣΠΑ 2021-2027 η ναυπηγοεπισκευή με ένταξη και των καρνάγιων
Όλοι οι ομιλητές ανέδειξαν την αξία των καρνάγιων τόσο για την πολιτιστική κληρονομιά του τόπου όσο και για την οικονομική ανάπτυξη των νησιών και της χώρας, ενώ πλήθος εκπροσώπων φορέων και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης τάχθηκαν υπέρ των αιτημάτων για βιώσιμες μακροχρόνιες παραχωρήσεις και σε εύλογες τιμές, αλλά και μέτρων ενίσχυσης του ενδιαφέροντος για τα ξύλινα παραδοσιακά σκάφη.
Γ. Στασινός: Ζήτημα εθνικής σημασίας η διάσωση των παραδοσιακών ναυπηγείων της χώρας
Στην εθνική σημασία που έχει η διάσωση των παραδοσιακών ναυπηγείων της χώρας στάθηκε ο Πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Γιώργος Στασινός, εξηγώντας την απόφαση του ΤΕΕ να αναδείξει το θέμα.
«Μπήκαμε μπροστά προκειμένου να συγκεντρώσουμε όλες τις δυνάμεις και να κάνουμε κάτι που θα έπρεπε να είναι αυτονόητο» σημείωσε χαρακτηριστικά ο Γιώργος Στασινός και επικαλέστηκε και απόφθεγμα του Ουίνστον Τσόρτσιλ που έλεγε ότι «τίποτε δεν είναι λιγότερο κοινό από την κοινή λογική». Πρόσθεσε δε ότι διαφορετικά «δεν θα χαθούν απλά τα καρνάγια, κάποιες επιχειρήσεις, αλλά πρόκειται για ένα θέμα εθνικής σημασίας».
Εξέφρασε την ελπίδα η σημασία αυτή της διάσωσης των καρνάγιων να γίνει αντιληπτή από όλους και να υπάρξουν αποτελέσματα. «Ας καταφέρουμε να πετύχουμε έναν μικρό στόχο, να μπορέσουμε να πούμε ότι λύσαμε ένα σημαντικό ζήτημα για τη χώρα».
Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ με αφορμή την παρουσία του Υπουργού Ναυτιλίας Χρήστου Στυλιανίδη εξήρε τη συνεργασία που είχε μαζί του όταν ήταν Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την έναρξη του προσεισμικού ελέγχου σε κρίσιμα δημόσια κτίρια.
Χρ. Στυλιανίδης: Στο ΕΣΠΑ 2021-2027 η ναυπηγοεπισκευή με ένταξη των καρνάγιων
Από την πλευρά του ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης, αφού ενημέρωσε ότι η νομική διάταξη που περιλαμβάνει το ζήτημα της παραχώρησης χρήσεων γης στον αιγιαλό βρίσκεται στο συναρμόδιο Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, στάθηκε ιδιαίτερα στην τέχνη της ξυλοναυπηγικής. Όπως είπε ο Υπουργός «υπάρχει παγκόσμιο ενδιαφέρον όχι γιατί είναι παραδοσιακή τέχνη αλλά γιατί από αυτή μπορούν οι νέοι ναυπηγοί να δημιουργήσουν καινοτόμα πλοία ειδικά τώρα που μιλάμε για πράσινη ανάπτυξη. Φαίνεται ότι μέσα από την παράδοση μπορούμε να παράξουμε και άλλα αποτελέσματα».
Ο κ. Στυλιανίδης σημείωσε ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και ο Γενικός Γραμματέας Ναυτιλίας και Λιμένων έχουν αφιερώσει απεριόριστο χρόνο για τα καρνάγια, κάτι που αναγνωρίστηκε εκ βήματος από το σύνολο των εμπλεκομένων. Τόνισε μάλιστα ότι τα τελευταία χρόνια διακυβεύεται η συνέχιση της δραστηριότητας στα καρνάγια «καθώς αντιμετωπίζονταν ως καταπατητές που καταλάμβαναν παράνομα τον αιγιαλό ασχέτως που σε κάποιες περιπτώσεις τα καρνάγια αυτά βρίσκονται στο ίδιο σημείο για αιώνες». «Είναι παράλογο!», σημείωσε. Και αυτό, όπως εξήγησε, προσπαθεί να αντιμετωπίσει το Υπουργείο με τη σχετική διάταξη που προωθεί και όπως πρόσθεσε θα πρέπει να περάσει σύντομα από τη Βουλή. «Αν καταφέρουμε να περιληφθεί σε δικό μας νομοσχέδιο που ετοιμάζεται, θα το υπερασπιστώ εγώ ο ίδιος στο Κοινοβούλιο», σημείωσε. Ταυτόχρονα, ο κ. Στυλιανίδης υπογράμμισε το ζήτημα της οργάνωσης του κλάδου με σύγχρονα δεδομένα κάτι στο οποίο το Υπουργείο Ναυτιλίας δίνει ιδιαίτερη σημασία και ήδη έχει υλοποιήσει 13 παρεμβάσεις για τα ξύλινα σκάφη και τα καρνάγια. Ανάμεσα σε αυτές είναι η περιγραφή – ορισμός των καρνάγιων για πρώτη φορά στην ελληνική νομοθεσία, η δημιουργία Μητρώου, η επίλυση του ζητήματος των παραχωρήσεων στον αιγιαλό, να χαρακτηρίζονται παραδοσιακά σκάφη και σκάφη πέραν των πλοίων αναψυχής και να δημιουργηθούν σχολές με ειδικότητες που σχετίζονται με τη ναυπηγική βιομηχανία. «Προκειμένου να ολοκληρωθούν αυτές οι παρεμβάσεις βρισκόμαστε σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών και τα Λιμενικά Ταμεία» πρόσθεσε.
Ο κ. Στυλιανίδης έκανε επίσης γνωστό ότι στο πλαίσιο της προσπάθειας ενίσχυσης του ευρύτερου cluster της ναυτιλίας έχει επιτευχθεί, μέσω διαπραγμάτευσης με την ΕΕ, να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021-2027 η ναυπηγοεπισκευή, με ένταξη και των καρνάγιων. Στην ημερίδα έγινε γνωστό επίσης ότι οι σχετικές ανακοινώσεις για τη νέα δράση του ΕΣΠΑ θα γίνουν τον Μάρτιο και θα περιλαμβάνει και ενισχύσεις – σύνδεση του ιδιωτικού τομέα.
Κλείνοντας, ο Υπουργός αναφέρθηκε και στη συνεργασία του με τον Πρόεδρο του ΤΕΕ λέγοντας ότι είναι ένα δείγμα για το πώς πρέπει να συμπεριφερόμαστε για να παράγουμε αποτελέσματα. Στη συνάντηση που είχαν με την ιδιότητά του ως Υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, διαπιστώθηκε ότι δεν είχε πραγματοποιηθεί μετά από 50 χρόνια προσεισμικός έλεγχος στα κτίρια. Παράλληλα «συμπέσαμε σε δύο πράγματα στο ότι είμαστε αθόρυβοι μέχρι παρεξηγήσεως και πρακτικοί» γεγονός που οδήγησε στο μεγάλο θετικό βήμα του προσεισμικού ελέγχου σε δημόσια κτίρια, όπως περιέγραψε. Μάλιστα, πρόσθεσε ότι «αν πάω κάποτε στην Κύπρο θα τον καλέσω να έρθει, να βοηθήσει και εκεί».
Αντ. Μοροπούλου: Δημιουργία συναντίληψης που θα οδηγήσει στη διάσωση των καρνάγιων
Από την πλευρά της, η Α’ Αντιπρόεδρος ΔΕ ΤΕΕ, Ομότ. Καθηγ. ΕΜΠ Αντωνία Μοροπούλου, περιέγραψε τη σημερινή εικόνα των καρνάγιων σημειώνοντας ότι από τα 300 παραδοσιακά ναυπηγεία που υπήρχαν κάποτε στη χώρα, σήμερα λειτουργούν μόλις 60 με 70. Ως κύριο λόγο εντόπισε την έλλειψη θεσμικού πλαισίου ή την έλλειψη κατανόησης του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου.
Παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα των δύο συναντήσεων εργασίας που προηγήθηκαν της Ημερίδας Διαβούλευσης, η κ. Μοροπούλου, η οποία έχει αναλάβει τον συντονισμό της πρωτοβουλίας διαβούλευσής του ΤΕΕ για τα παραδοσιακά ναυπηγεία, υπογράμμισε πως «αναγνωρίζουμε ότι τα καρνάγια αποτελούν χαρακτηριστικό της πολιτιστικής ταυτότητας του τόπου, είναι σημεία στρατηγικής σημασίας για την ανάπτυξη τόπου, τη ναυτοσύνη, τη νησιωτικότητα και την εθνική ακεραιότητα και είναι χώροι βιομηχανικής δραστηριότητας, ναυπηγοεπισκευαστικής, τα οποία συνδέουν την απλή χρήση με το έργο, έχουν δηλαδή συνεχή και αδιάλειπτη λειτουργία».
Αναφορικά με τη διαχείριση των χώρων που καταλαμβάνουν από την Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου και τα Λιμενικά Ταμεία, σημείωσε ότι, όπως προέκυψε και από τις συναντήσεις εργασίας, υπάρχει έλλειψη κατανόησης του περιεχομένου του νόμου, κάτι που οδηγεί σε παραχώρηση χρήσης για 1 έως 3 χρόνια και υψηλά τιμήματα. Στο τραπέζι του διαλόγου βρίσκονται επομένως και όλες οι θεσμικές ρυθμίσεις που χρειάζονται προκειμένου τα παραδοσιακά ναυπηγεία να συνεχίσουν τη λειτουργία τους με τρόπο βιώσιμο. Χαρακτήρισε δε, βασικό σημείο για την επίλυση θεμάτων παραχώρησης χρήσης αιγιαλού με την παράταση του σχετικού άρθρου 14α του νόμου 2971/2001.
Σύμφωνα με την κ. Μοροπούλου βασικός στόχος της δημόσιας συζήτησης στο πλαίσιο και της εκδήλωσης είναι η δημιουργία συναντίληψης και συνέργειας η οποία να οδηγήσει σε αποτελέσματα που θα θωρακίσουν τα καρνάγια της χώρας. «Γιατί θέλουμε αύριο η ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα να διεξάγεται από καρνάγια και όχι από τη γείτονα χώρα» πρόσθεσε.