ΙΕΛΚΑ: Αλλαγές στις συνήθειες του κόσμου λόγω ακρίβειας

ΙΕΛΚΑ: Αλλαγές στις συνήθειες του κόσμου λόγω ακρίβειας

Του Γιώργου Αλεξάκη

Μεγάλες αλλαγές έχει επιφέρει στις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων το κύμα ακρίβειας με τους 8 στους 10 καταναλωτές να κυνηγούν προσφορές και εκπτώσεις, το 75% να αναβάλλουν προσωπικές αγορές ή αγοράζουν οικονομικότερες εναλλακτικές προϊόντων, τους 6 στους 10 έχουν μειώσει την κατανάλωση ρεύματος και τις αγορές τροφίμων και τη χρηματική δαπάνη να αποτελεί πλέον το βασικό κριτήριο για την επιλογή τροφίμων για τον ένα στους δυο καταναλωτές. Την εικόνα αυτή αποτυπώνει η τελευταία μελέτη του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ)

Όπως καταγράφεται, είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών. Για να επιτευχθεί αυτό σύμφωνα με τις απαντήσεις των καταναλωτών το 79%  αναζητά, περισσότερο προσφορές και εκπτώσεις, άλλωστε η μέση εξοικονόμηση των καταναλωτών από τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σουπερμάρκετ, σταθερά ξεπερνά το 13%. Επίσης το 74% δηλώνει ότι επιλέγει οικονομικότερες ή φθηνότερες επιλογές προϊόντων, κάτι που αποδεικνύεται από την αύξηση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το πρώτο τρίμηνο του 2022, η οποία πλησιάζει το 10%. Ενώ το 61% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.

Παράλληλα το 41% αποφεύγει να κάνει αγορές προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Η τάση αυτή η οποία καταγράφηκε και την περίοδο της κρίσης της πανδημίας, καταγράφεται και σήμερα, αρκετά εντονότερα ενώ μόλις το 16% του κοινού έχει αποταμιεύσει χρήματα τον τελευταίο χρόνο. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε η δείγμα 1.000 καταναλωτών την εβδομάδα 5-10 Απριλίου 2022 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση του πολέμου στην Ουκρανία στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα και το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων.

Αναλυτικά με βάση την έρευνα οι  αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία έχουν ως εξής:

  • 74% Αγοράζει οικονομικότερες-φθηνότερες εναλλακτικές προϊόντων
  • 79% Κυνηγάει περισσότερο τις προσφορές και εκπτώσεις
  • 77% Αναβάλλει αγορές για προσωπικά αντικείμενα/ρούχα ή για είδη σπιτιού
  • 60% ‘Έχει μειώσει τη κατανάλωση ρεύματος
  • 13% Έχει αποθηκεύσει-στοκάρει τρόφιμα ή και άλλα είδη για το επόμενο χρονικό διάστημα
  • 61% Έχει μειώσει τις αγορές μου σε τρόφιμα και είδη παντοπωλείου
  • 16% Έχει αποταμιεύσει χρήματα τον τελευταίο χρόνο
  • 41% Αποφεύγει να κάνει αγορές προκειμένου να έχει χρήματα σε περίπτωση ανάγκης (π.χ. νοσηλεία).