Παρασκευή, 14 Μαρτίου, 2025
18 C
Athens

Η μηχανή προπαγάνδας της Ρωσίας δέχεται άλλο ένα χτύπημα

Share

Στον απόηχο της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία, δυτικές εταιρείες τεχνολογίας έχουν αποκόψει τα ειδησεογραφικά πρακτορεία που υποστηρίζονται από το Κρεμλίνο από βασικές ψηφιακές υπηρεσίες που απαιτούνται για τη στόχευση ανθρώπων με την παραπληροφόρησή τους.

Τα μέσα ενημέρωσης που υποστηρίζονται από το Κρεμλίνο – κρίσιμα για τον εγχειρίδιο παραπληροφόρησης της Μόσχας – μαθαίνουν με τον δύσκολο τρόπο ότι οι δυτικές εταιρείες εξακολουθούν να ελέγχουν μεγάλο μέρος της υποκείμενης υποδομής του Διαδικτύου. Και αυτές οι υπηρεσίες είναι όλο και πιο εκτός ορίων σε εταιρείες όπως το RT και το Sputnik.

Από τότε που η Μόσχα ξεκίνησε την εισβολή της στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου, ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν αύξησε την προπαγανδιστική του παραγωγή και καταστέλλει τους παίκτες της μεγάλης τεχνολογίας όπως το Facebook και το Twitter.

Αλλά αυτό που δεν μπορεί να ελέγξει είναι το πώς οι κυρίως αμερικανικές εταιρείες κυριαρχούν στον περίπλοκο κόσμο των υπηρεσιών τρίτων – τα πάντα, από πρόσθετα ασφαλείας μέχρι εργαλεία διαδικτυακού μάρκετινγκ – που τροφοδοτούν τους ιστότοπους και τις εφαρμογές του κόσμου εκτός Κίνας.

Αυτές οι υπηρεσίες, οι οποίες περιλαμβάνουν το Google Analytics, το Facebook Domain Insights και μια σειρά από σκοτεινές προσφορές διαδικτυακού μάρκετινγκ, έχουν αποσπάσει το RT, το Sputnik, το Ruptly, καθώς και τα Ria Novosti και Tass, δύο ρωσικά κρατικά πρακτορεία ειδήσεων, σύμφωνα με μια κριτική Μέσα ενημέρωσης που υποστηρίζονται από το Κρεμλίνο από την Digital Bridge, το διατλαντικό ενημερωτικό δελτίο τεχνολογίας του POLITICO.

Ενώ οι ιστότοποι εξακολουθούν να λειτουργούν, έχουν αφαιρεθεί από τη χρήση ενός πολύπλοκου ιστού σχεδόν αποκλειστικά δυτικών διασυνδεδεμένων υπηρεσιών διαφήμισης, μάρκετινγκ και ασφάλειας που έχουν γίνει βασικός πυλώνας για τον τρόπο λειτουργίας των ιστότοπων και των εφαρμογών.

Αυτό περιορίζει την ικανότητα του Κρεμλίνου να στοχεύει και να προσεγγίζει ένα παγκόσμιο κοινό, με βάση την ανασκόπηση του POLITICO για το Builtwith, μια υπηρεσία αναλυτικών στοιχείων που αποτυπώνει λεπτομερώς ποιες υπηρεσίες τρίτων εκτελούνται στο παρασκήνιο, καθώς και συζητήσεις με τέσσερις ειδικούς σε θέματα ασφάλειας σε εταιρείες τεχνολογίας , ο οποίος μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας για να συζητήσει την εσωτερική λειτουργία αυτών των εταιρειών.

Οι κινήσεις έγιναν ημέρες ή, σε ορισμένες περιπτώσεις, ώρες μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, αλλά δεν ανακοινώθηκαν δημόσια εκείνη την εποχή. Τώρα, με τις δυτικές κυρώσεις να γίνονται αυστηρότερες, οι εταιρείες τεχνολογίας αντιμετωπίζουν αυξανόμενη πίεση να απομονώσουν τη Ρωσία ακόμη περισσότερο.

«Πρόκειται για μια εξελισσόμενη κατάσταση και παρακολουθούμε ενεργά τις νέες εξελίξεις και θα λάβουμε περαιτέρω μέτρα εάν χρειαστεί», δήλωσε η Laura Smith-Roberts, εκπρόσωπος της Google, σε δήλωση.

Αντίο, αντίο Splinternet

Σταματώντας τα κρατικά μέσα ενημέρωσης της Ρωσίας να έχουν πρόσβαση σε μια σειρά από υπηρεσίες ψηφιακού μάρκετινγκ, διαφήμισης και κοινωνικής ανάλυσης, αυτές οι εταιρείες εμπόδισαν το Κρεμλίνο να εντοπίσει τα μηνύματά τους σε επίδοξους υποστηρικτές, ιδιαίτερα μέσω των μεγαλύτερων πλατφορμών κοινωνικής δικτύωσης στον κόσμο.

Προτού το Facebook διακόψει την πρόσβαση στα σταθερά εργαλεία παρακολούθησης του, για παράδειγμα, το Sputnik – ένα δίκτυο που υποστηρίζεται από το Κρεμλίνο που κυκλοφόρησε πρόσφατα πρωτοσέλιδα κατηγορώντας τις ουκρανικές δυνάμεις για γενοκτονία στις αποσχισμένες δημοκρατίες της χώρας – θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει το λεγόμενο “έθιμο” του τεχνολογικού γίγαντα κοινό” για να βρείτε και να στοχεύσετε αναγνώστες του Sputnik στην παγκόσμια βάση χρηστών του Facebook.

Το Ria Novosti, το κρατικό ειδησεογραφικό πρακτορείο του οποίου η κάλυψη ήταν ένθερμα υπέρ του Πούτιν, βασίστηκε ομοίως σε προσθήκες τρίτων για τους ιστότοπούς του όπως η Apple, το Twitter και δεκάδες μικρότερες δυτικές εταιρείες τεχνολογίας, με βάση την ανάλυση του POLITICO από την Builtwith.

Αλλά αυτή η πρόσβαση έχει πλέον αρνηθεί. Όταν η POLITICO επικοινώνησε με πολλές από αυτές τις δυτικές εταιρείες για να αξιολογήσει τη σχέση, αν υπάρχει, με τα κρατικά μέσα ενημέρωσης της Ρωσίας, όλοι είπαν ότι είχαν αφαιρέσει την πρόσβαση στις υπηρεσίες τους, είτε πριν είτε μετά την εισβολή της Μόσχας στον δυτικό γείτονά της.

Τα στελέχη πρόσθεσαν, ωστόσο, ότι οι ιστότοποι θα μπορούσαν ακόμα να ενσωματώσουν αυτές τις δυτικές ψηφιακές υπηρεσίες στους ιστότοπούς τους, καθώς σε πολλές περιπτώσεις ήταν δωρεάν για λήψη μέσω του Διαδικτύου. Οι ακτιβιστές για την ελευθερία του Διαδικτύου και μερικοί από αυτές τις εταιρείες τεχνολογίας έχουν υποστηρίξει ότι οι υπηρεσίες τους θα παραμείνουν ενεργοποιημένες στη Ρωσία, ώστε οι ντόπιοι να έχουν πρόσβαση σε ανεξάρτητες πληροφορίες εκτός της χώρας — ακόμα κι αν αυτό επιτρέπει σε ειδησεογραφικά πρακτορεία που συνδέονται με το Κρεμλίνο να συνεχίσουν να λειτουργούν.

Το Yandex στη διάσωση;

Ελλείψει δυτικών υπηρεσιών, η Yandex, η ρωσική εταιρεία αναζήτησης και διαφήμισης, παρέχει ορισμένα από τα εργαλεία που επιτρέπουν στα ρωσικά μέσα ενημέρωσης να προβάλλουν διαφημίσεις ή να παρακολουθούν ποιος επισκέπτεται τους ιστότοπούς τους.

Ωστόσο, ένα από τα στελέχη μιας αμερικανικής εταιρείας τεχνολογίας, που μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας επειδή δεν είχε εξουσιοδότηση να μιλήσει δημόσια, αμφισβήτησε την ικανότητα της Yandex να αντικαταστήσει πολλές εξειδικευμένες υπηρεσίες – και πρόσθετα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – που δεν ήταν πλέον προσβάσιμες RT και άλλα καταστήματα που υποστηρίζονται από το Κρεμλίνο.

«Η Yandex δεν μπορεί να μπει σε αυτό το κενό», είπε. «Απλώς δεν έχουν την τεχνογνωσία».

Παρά τη γενική αποχώρηση της δυτικής τεχνολογίας από τη Ρωσία, το POLITICO ανακάλυψε μερικά κενά που μπορεί να εξακολουθήσουν να δίνουν στη Μόσχα πρόσβαση σε ορισμένες από αυτές τις ψηφιακές υπηρεσίες.

Ένα ξεκάθαρο παράδειγμα: οι διακομιστές της Google εξακολουθούν να φιλοξενούν το δίκτυο email της RT, σύμφωνα με μια ανάλυση του Amaury Lesplingart, ιδρυτή της CheckFirst, μιας εταιρείας τεχνολογίας που βοηθά τους ελέγχους δεδομένων να κάνουν τη δουλειά τους. Μια εκπρόσωπος της Google αρνήθηκε να σχολιάσει.

Η Microsoft, η Amazon και η Google – οι οποίες κατέχουν συλλογικά μερίδιο αγοράς 64 τοις εκατό στην παγκόσμια βιομηχανία υπολογιστικού νέφους, με βάση στοιχεία της Synergy Research Group – εξακολουθούν να παρέχουν τις προσφορές τους σε υπάρχοντες Ρώσους πελάτες, παρόλο που έχουν σταματήσει να δέχονται νέους πελάτες μετά από εισβολή της χώρας στην Ουκρανία. Οι εκπρόσωποι και των τριών εταιρειών αρνήθηκαν να σχολιάσουν ποιοι ήταν οι συνεχιζόμενοι Ρώσοι πελάτες τους.

«Θα λάβουμε πρόσθετα μέτρα καθώς αυτή η κατάσταση συνεχίζει να εξελίσσεται», δήλωσε ο Μπραντ Σμιθ, πρόεδρος της Microsoft, σε μια ανάρτηση στο blog.

Πηγή: https://www.politico.eu

διαβάστε περισσότερα

Κάθε θαύμα τρεις ημέρες, το μεγάλο τέσσερις

0
Καλή σας ημέρα φίλες και φίλοι. Σήμερα θα είναι ο ανασχηματισμός, όχι αύριο θα τον κάνει, μπα μάλλον τη Δευτέρα θα γίνει και πάει...

Επικαιρότητα