Παρασκευή, 9 Μαΐου, 2025
27.7 C
Athens

Νέα Έρευνα διαΝΕΟσις: Οι Ανεξάρτητες Αρχές στην ελληνική οικονομία

Share

Ιστορία

Εμφανίζονται με την ίδρυση του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) ως «ανεξάρτητου οργάνου» το 1989. Ακολούθησαν η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ) και η Επιτροπή Ανταγωνισμού.

Το 2001, στο πλαίσιο της συνταγματικής αναθεώρησης, 5 Ανεξάρτητες Αρχές κατοχυρώθηκαν συνταγματικά με το άρθρο 101Α: το ΕΣΡ, το ΑΣΕΠ, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ο Συνήγορος του Πολίτη και η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών.

Λειτουργία

Οι ερευνητές καταγράφουν 26 ενεργές Ανεξάρτητες Αρχές. Τις ταξινομούν σε 4 κατηγορίες, ανάλογα με τη λειτουργία τους.

  • Αρχές ρυθμίζουν οικονομικές αγορές, π.χ. ρυθμιστικές Αρχές ενέργειας, αποβλήτων και υδάτων (ΡΑΑΕΥ), σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) και λιμένων (ΡΑΛ)
  • Αρχές για την προστασία των δικαιωμάτων, όπως η ΑΔΑΕ, ο Συνήγορος του Πολίτη, ο Συνήγορος του Καταναλωτή και η Επιθεώρηση Εργασίας
  • Αρχές που αφορούν την εποπτεία της δημόσιας διοίκησης (π.χ. ΑΣΕΠ ή Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο)
  • Αρχές που δεν εμπίπτουν στις παραπάνω δραστηριότητες, όπως η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) ή η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ)

Αρμοδιότητές

Ανάλογα με την εκάστοτε Αρχή και το αντικείμενό της, υπάρχει σημαντική ποικιλία στη δραστηριότητα. Οι Ανεξάρτητες Αρχές μπορούν να:

  • Χορηγούν ή ανακαλούν άδειες
  • Εκδίδουν ρυθμίσεις ή οδηγίες
  • Επιβάλλουν κυρώσεις
  • Γνωμοδότην
  • Διαπραγματεύονται ή επιλύουν διαφορές
  • Συμμετέχουν σε διεθνή δίκτυα

Σκοπιμότητα

  • Διασφάλιση της προστασίας των ατομικών δικαιωμάτων, π.χ. το απόρρητο του ιδιωτικού βίου.
  • «Θεσμικά αντίβαρα» σε παραδοσιακές δομές του κράτους, οι οποίες έχουν ως σκοπό να ελέγχουν με αμερόληπτο και αξιόπιστο τρόπο.
  • Αποτελούν καταρτισμένους, τεχνικούς φορείς, οι οποίοι ρυθμίζουν αγορές, συνήθως κοινής ωφέλειας, όπως είναι η ενέργεια, οι μεταφορές ή οι τηλεπικοινωνίες.
  • Συμμόρφωση με οδηγίες της ΕΕ.

Εγγυήσεις

Οι Ανεξάρτητες Αρχές λειτουργούν ανεξάρτητα από την εκτελεστική εξουσία. Μεταξύ άλλων, οι εγγυήσεις τους περιλαμβάνουν:

  • Θητεία μελών ορισμένης διάρκειας χωρίς δυνατότητα ανάκλησης
  • Ειδική διαδικασία επιλογής των μελών
  • Ύπαρξη ασυμβίβαστων ιδιοτήτων
  • Απουσία ελέγχου από κυβερνητικά όργανα ή άλλες διοικητικές αρχές
  • Δυνατότητα αυτοτελών παραστάσεων σε δίκες
  • Οικονομική ανεξαρτησία, όπως αυτή αποτυπώνεται από την έκταση οικονομικού ελέγχου και τον ίδιο προϋπολογισμό κάθε Αρχής

Προκλήσεις

  • Διαφύλαξη της ανεξαρτησίας
  • Δημοκρατική νομιμοποίηση
  • Αποτελεσματικότητα της δράσης τους
  • Διαφάνεια και επάρκεια των πόρων
  • Νέες τεχνολογικές, οικονομικές ή περιβαλλοντικές προκλήσεις σχετικές με τη δραστηριότητά τους, π.χ. τεχνητή νοημοσύνη και προσωπικά δεδομένα

Οικονομικές Ανεξάρτητες Αρχές

Η έρευνα εστιάζει στις 8 Αρχές που σχετίζονται άμεσα με την οικονομία, δηλαδή είτε ρυθμίζουν συγκεκριμένες αγορές είτε μπορούν να παρέμβουν συνολικά στην αγορά:

  • Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ)
  • Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ)
  • Επιτροπή Ανταγωνισμού
  • Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας & Υδάτων (ΡΑΑΕΥ)
  • Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ)
  • Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ)
  • Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ)
  • Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ)

Διακυβέρνηση

  • Ανομοιογένεια στον τρόπο επιλογής μελών.
  • Συμμετοχή της Βουλής στην επιλογή μελών, έστω με γνωμοδότηση.
  • Έκπτωση των μελών σε περίπτωση καταδικαστικής απόφασης.
  • Οι ίδιοι πόροι είναι θεσμοθετημένοι για όλες τις οικονομικές Αρχές.
  • Ανομοιογένεια στην επιρροή της εκτελεστικής εξουσίας, ειδικά όταν οι ίδιοι πόροι δεν επαρκούν.
  • Κατάθεση έκθεσης έκθεσης πεπραγμένων στη Βουλή.
  • Ανομοιογένεια στον τρόπο διακυβέρνησης και χρηματοδότησης.
  • Υπάρχουν αρκετά περιθώρια ενίσχυσης της συμβολής τους στη βελτίωση των αντιστοιχιών αγορών.

Η διακυβέρνηση των Ανεξάρτητων Αρχών συγκριτικά με άλλες χώρες

Οι αντίστοιχες αγορές

Η έρευνα επιχειρεί, επίσης, να ανιχνεύσει το αποτύπωμα των οικονομικών Ανεξάρτητων Αρχών μέσα και από τις επιδόσεις των αντιστοιχιών αγορών.

Δείκτης PMR του ΟΟΣΑ

Αντανακλά το καθεστώς ρύθμισης πολλών κλάδων της οικονομίας (εν, τηλεπικοινωνίες, μεταφορές, ύδρια, λιανικό εμπόριο,. βέλτιστων διεθνών πρακτικών.

Η επίδοση της Ελλάδας

Ενημέρωση των καταναλωτών

Η έρευνα διαπιστώνει σημαντικό έλλειμμα ενημέρωσης των καταναλωτών για τα δικαιώματά τους και πώς οι Αρχές μπορούν να διασφαλίσουν.

  • 1 στους 10 Έλληνες δηλώνει ότι γνωρίζει καλά τα δικαιώματά του ως καταναλωτής, το χαμηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη (28% μ.ό. ΕΕ).
  • 25η έρχεται η Ελλάδα στο ποσοστό των καταναλωτών που εμπιστεύονται τους εμπόρους λιανικής και τους παρόχους υπηρεσιών στη χώρα τους (66%, έναντι μ.ό. ΕΕ: 76%).

Πηγή: Consumer Conditions Survey, 2022

Εμπιστοσύνη στις Ανεξάρτητες Αρχές

  • 2,6 στα 5 η μέση τιμή εμπιστοσύνης στις Ανεξάρτητες Αρχές, παρόμοια με του Προέδρου της Δημοκρατίας και του Πρωθυπουργού (σε κλίμακα από 1 έως 5: όπου 1=καθόλου εμπιστοσύνη).
  • 6,8% των Ελλήνων αποφεύγει να απαντήσει κατά πόσο εμπιστεύεται τις Ανεξάρτητες Αρχές (το υψηλότερο ποσοστό μεταξύ 22 θεσμών).

Πηγή: Τι πιστεύουν οι Έλληνες 2024

Προτάσεις πολιτικής

Η μελέτη, έχοντας αναγνωρίσει πολλές ανισορροπίες, καταλήγει στις αντίστοιχες προτάσεις πολιτικής, που αφορά 4 διακριτά πεδία παρεμβάσεων:

  1. Ενίσχυση της θεσμικής ανεξαρτησίας
  2. Ενίσχυση της διαφάνειας και της λογοδοσίας
  3. Βελτίωση της αποτελεσματικότητας
  4. Δράσεις εμπέδωσης της σημασίας και του ρόλου των Αρχών στην οικονομία και την κοινωνία

διαβάστε περισσότερα

Του φαφούτη τυχαίνει το παξιμάδι

0
Κυρίες και κύριοι καλή σας ημέρα. Προσέξτε λοιπόν. Οι 133 καρδινάλιοι κατάφεραν μέσα σε κάποιες ώρες να βγάλουν νέο Πάπα και να βγει λευκός...

Επικαιρότητα